Hi, How Can We Help You?
  • Adresă: str. Vasile Conta Nr.4, etaj 1, București
  • Telefon: 0753 103 311
  • Email: notariat@berevoianu.ro

Contractul de ipotecă

Contractul de ipotecă

Contractul de ipotecă

Ipoteca este un drept real asupra bunurilor mobile sau imobile afectate executării unei obligaţii,  de exemplu contract de credit/împrumut. Se pot astfel ipoteca: imobile, autoturisme, drepturi de creanță, acțiuni etc. Ipoteca subzistă cât timp există obligaţia pe care o garantează şi poartă în întregime asupra tuturor bunurilor grevate, asupra fiecăruia dintre ele şi asupra fiecărei părţi din acestea, chiar şi în cazurile în care proprietatea este divizibilă sau obligaţiile sunt divizibile. Dreptul de ipotecă se menţine asupra bunurilor grevate în orice mână ar trece.
Dacă prin lege nu se prevede altfel, ipoteca nu este opozabilă terţilor decât din ziua înscrierii sale în registrele de publicitate. In cazul bunurilor imobile este vorba de Registrul de Carte funciară, iar notarul public ce a autentificat Contractul de Ipotecă are obligația efectuării publicității acestuia.

Documente necesare în vederea încheierii contractului de ipotecă imobiliară:
  • acte de identitate ale garanților;
  • acte de identitate ale creditorilor/ale reprezentanților băncii;
  • certificate de căsătorie și convenții matrimoniale, dacă acestea există;
  • acte de proprietate asupra imobilului care face obiectul tranzacției (contract de vânzare-cumpărare, contract de donație, contract de construire și proces-verbal de predare-primire, autorizație de construire și proces-verbal de recepție, titlu de proprietate, certificat de moștenitor etc.);
  • contractul de credit bancar/împrumut care se garantează;
  • plan cadastral (plan de amplasament și releveu – schiță) și încheierea de intabulare aferentă imobilului (denumită și încheiere de carte funciară);
  • certificat de atestare fiscală emis expres pentru operațiunea „IPOTECĂ” pe numele proprietarului sau al proprietarilor, după caz, care să ateste plata taxelor și impozitelor la zi, emis de către Direcția taxe și impozite locale de la locul situării imobilului (certificatul fiscal este valabil 30 de zile din data emiterii, chiar dacă se schimbă luna calendaristică);
  • extras de carte funciară pentru autentificare (se va obține de către biroul notarial);
În cazul persoanelor juridice sunt necesare, în plus, următoarele documente:
  • certificat de înregistrare la Oficiul Registrului Comerțului;
  • certificat constatator valabil emis de Oficiul Registrului Comerțului. În lipsa certificatului constatator, biroul notarial poate elibera, contra cost, un extras prin serviciul RECOM Online.;
  • certificat de înregistrare fiscală a persoanei juridice;
  • hotărârea Adunării Generale a Asociaților din care să rezulte acordul asociaţilor cu privire la încheierea contractului și împuternicirea administratorului pentru semnarea acestuia;
  • raport de evaluare pentru imobil (în anumite situații);
Costuri :
1. Taxe încasate de Agenţia Naţională de Cadastru şi Publicitate Imobiliară (A.N.C.P.I):

i. Taxa percepută de ANCPI pentru extrasul de carte funciară în vederea autentificării contractului de vânzare-cumpărare (în sarcina vânzătorului):

  • • 40 RON, în regim normal – se eliberează în două zile;
  • • 200 RON, în regim de urgență – se eliberează într-o zi.

ii. Tariful datorat Agenției Naționale de Cadatru și Publicitate Imobiliară pentru intabulare (în sarcina cumpărătorului):

După încheierea contractului de vânzare-cumpărare, noul proprietar va trebui să-și înscrie dreptul de proprietate în cartea funciară. Operațiunea se realizează de către notarul public. Tariful perceput de Agenția Națională de Cadatru și Publicitate Imobiliară pentru această operaţiune este prevăzut de ANEXA din Ordinul nr. 16/2019 privind aprobarea tarifelor pentru serviciile furnizate de Agenţia Naţională de Cadastru şi Publicitate Imobiliară şi instituţiile sale subordonate şi reprezintă un procent de 0,15% din preţul vânzării, în cazul dobânditorilor persoane fizice și 0,5% din prețul vânzării, în cazul dobânditorilor persoane juridice.

2. Onorariul notarial (în sarcina garantului/debitorului):

Onorariul minim care poate fi perceput de biroul notarial pentru autentificarea contractului de vânzare este reglementat de ANEXA Nr. 2 la Ordinul Ministerului Justiției Nr. 46/C/2011 pentru aprobarea normelor privind tarifele de onorarii pentru serviciile prestate de notarii publici și are ca bază de calcul prețul vânzării.

Toate actele pot fi trimise în primă fază scanate/pozate pe adresa de email: notariat@berevoianu.ro ori depuse la sediul biroului în copie, originalele urmând a fi prezentate notarului public la momentul semnării contractului.

În funcție de particularitatea fiecărei situații concrete, notarul instrumentator poate solicita documente suplimentare în vederea încheierii contractului.

Aveți nevoie de informații suplimentare cu privire la încheierea unui CONTRACT?

Ne puteți contacta la nr de tel 0753 103 311 sau pe email la adresa notariat@berevoianu.ro